Search

اشتباهات مدیریتی رایج در کسب و کار و مشکلات ناشی از آن ها

اشتباهات مدیریتی و ضعیف بودن مهارت های مدیریتی اثرات طولانی مدتی در سازمان به بار می آورد و ممکن است کل سازمان را آلوده نماید. عواقب اشتباهات مدیریتی در کسب و کارها بسیار وسیع و فراگیر خواهد بود که متاسفانه بیشتر مدیرانی که برای مشاوره کسب و کار به مشاوران کاسب یار مراجعه می کنند، درگیر این مسائل هستند.

در ادامه به چهار مشکل و چالش سازمانی که ناشی از اشتباهات مدیریتی است می پردازیم. ابتدا در مورد تاثیر منفی مدیریت ضعیف صحبت می کنیم و سپس نشان می دهیم که چگونه تاکتیک های مدیریتی مثبت می تواند به حل مسائل در محیط کار کمک کند.

پادکست مقاله اشتباهات مدیریتی

اشتباهات مدیریتی چه تاثیری بر سازمان می گذارند؟

بگذارید جواب این سوال را با یک آمار بیان کنیم:

اشتباهات مدیریتی می تواند بزرگترین سرمایه کسب و کار را از آن بگیرد، یعنی همان منابع انسانی. مهارت مدیریتی می تواند بر ماندگاری کارکنان تاثیر بگذارد. در آمریکا در سال 2015، تحقیقی مبنی بر وضعیت مدیریتی انواع سازمان ها انجام شد. در بررسی ها از هر دو نیروی کار حرفه ای، یک نفر (50%) اذعان کرد که در مقطعی شغلش را ترک کرده، تنها برای اینکه از رئیس خود دور باشد!

از طرف دیگر مدیران قوی که بهره صحیحی از مهارتهای مدیریتی برده اند و سعی در رفع اشتباهات مدیریتی خود دارند، بر سازمان خود تاثیر مثبت می گذارند از جمله کاهش میزان ترک شغل، بهبود اخلاقیات کاری و توانمندسازی کارکنان برای بهره وری بالاتر. مدیریت باید با مصداق رفتاری خود، دیگران را رهبری کرده و فضای کاری مثبتی برای کارکنان ایجاد کند تا با بهترین توان خود عمل کنند.

مشاوره کسب و کار رایگان cta

4 مورد از اشتباهات مدیریتی رایج در کسب و کارها

در ادامه 4 مورد از رایج‌ترین اشتباهات مدیریت در کسب و کارها آورده شده است:

1. اجتناب از توجه به موفقیت‌های کارمندان

هنگامی که کارمندان به خاطر دستاوردهای خود شناخته نمی شوند و فقط به دلیل نقصان مورد انتقاد قرار می گیرند، نه تنها احساس ارزشمند بودن ندارند، بلکه دائم در ترس از ارتکاب به اشتباه به سر می برند. این یک مشکل رایج در کسب و کارها است و مهم ترین دلیل آن اشتباهات مدیریتی Management mistakes در حوزه منابع انسانی است.

مطالعه‌ای در سپتامبر سال 2015 نشان داد که 57 درصد از 397 کارمند بررسی شده، احساس می کردند که به پیشرفت هایشان در محل کار توجه نمی شود. قطعا وقتی افراد به رسمیت شناخته نمی شوند، انگیزه ای هم برای بهتر کار کردن ندارند.

راه حل:

یکی از مهارت های مدیریتی که در شرح وظایف مدیر منابع انسانی نیز هست، توانایی برقراری ارتباط موثر است. این توانایی شامل تلاش هایی برای اطلاع رسانی فعالانه به کارمندان است، مبنی بر اینکه مدیریت از ارزش آنها خبر دارد.

تحقیقی که در سال 2015 توسط میشل مک کوئید و انستیتوی VIA انجام شد نشان داد که 71 درصد از 1000 کارمند مورد بررسی گفته اند مدیرانشان می توانند نقاط قوت آنها را نام ببرند و آن ها احساس تعهد شغلی و انگیزه کاری بالایی داشتند.

باید ارتباطات باز و مداوم بین کارمند و مدیر وجود داشته باشد تا پرسنل بازخورد سازنده دریافت کنند. مدیران باید ضمن ارتقاء نقاط قوت و دستاوردهای کارمندان، آن ها را در مورد بهبود نقاط ضعفشان راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانید: کوچینگ سازمانی: مزایا، معایب و انواع آن

اشتباهات مدیریتی: عدم توجه به موفقیت کارمندان

2. برگزاری جلسات بی بازده

قبول کنید که بیشتر جلسات نوعی اتلاف وقت هستند که بازدهی پایینی دارند. در این موارد انفصالی بین تمایل مدیریت به ماندن در حلقه ارتباط و تخصیص وظایف و بی میلی کارکنان نسبت به حضور در جلسات وجود دارد. کارکنان اغلب جلسات را رنج آور می دانند چراکه باید دست از پروژه خود بکشند و در عوض بر آماده سازی و ارائه گزارش، ارائه ایده های جدید و به اشتراک گزاری نظراتی متمرکز شوند که اغلب اوقات ترتیب اثر داده نمی شوند.

جلسات بی بازده از رایج ترین اشتباهات مدیریتی است که تمرکز کارکنان را بر هم زده و باعث پایین آمدن بهره وری و روحیه آنها می شود.
راه حل

سازماندهی یکی از مهارتهای بالای مدیریتی است که برای اداره یک شرکت موفق مورد نیاز است. مدیریت خوب به معنای مشخص کردن این موضوع است که کدام یک از کارکنان باید در جلسه شرکت کنند و کدام یک از آنها می توانند به وظایف فعلی خود ادامه دهد.

1.برای گفتگو در مورد پروژه ای که توسط تعداد محدودی از متخصصان اداره می شود، کل بخش را به جلسه نکشانید. افرادی که مستقیماً درگیر آن نیستند، به احتمال زیاد به فضا خیره می شوند، با پاهای خود به زمین ضربه می زنند و برای بازگشت بر سر کار خود احساس نگرانی می کنند.

دانلود شرح وظایف مدیر پروژه

2. به همه اعضا دستور کار بدهید تا جلسه در مسیر صحیح برگزار گردد. اگر همه کارمندان با یک برنامه هماهنگ شوند، از اتلاف وقت جلوگیری شده و آنها روند کاری را بهتر دنبال می کنند. وقتی مباحث به حاشیه کشیده می شود، از دستور کار استفاده کنید تا همه به هدف جلسه برگردند.

3. جلسه را با درخواست بازخورد پایان دهید. به کارکنان فرصت دهید تا آنها بتوانند در مورد چگونگی بهبود کارایی جلسات نظر بدهند.

راهکار اشتباهات مدیریتی در برگزاری جلسات بی بازده

3. القای ترس و تهدید امنیت شغلی کارمندان

مدیران بد، امنیت شغلی یک کارمند را تهدید می کنند. وقتی کارکنان احساس اخراج قریب الوقوع می کنند، شایعات در سازمان گسترش می یابد. نیروی انسانی که ترسیده باشد حتی از زمانی که در شرکت است برای جستجوی شغل جدید استفاده می کنند. حتی اگر پرسنل این کار را نکنند، روحیه آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و گاهی احترام و اعتماد آنها به تیم و مدیر مجموعه کاهش می یابد.

مدیرانی که ترس را القا می کنند تمایل زیادی به سرزنش کردن افراد دارند و به سوالات آن‌ها به صورت مبهم و بدون تعهد پاسخ می دهند، از ابراز دلسوزی خودداری می کنند و اکثرا غیرقابل پیش بینی هستند. این رفتارها تاثیر زیادی روی عدم قطعیت کارمندان نسبت به آینده شغلیشان دارد و ترس آنها را فرا می گیرد.

محیطی با محوریت اعتماد و صداقت ایجاد کنید. پرسنل شما نباید با ترس از اینکه امروز ممکن است آخرین روز کاری شان باشد، دچار استرس شوند.

با به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به شرکت، برای کارمندانتان شفاف سازی کنید. به جای سرزنش دیگران، در حالی که شکست ها را به فرصت های رشد تبدیل می کنید مسئولیت نتایج را بر عهده بگیرید.

اشتباهات مدیریتی: تهدید امنیت شغلی کارمندان

4. ایجاد محیط کاری منفی

هنگامی که مدیران مرتکب اشتباهات مدیریتی می شوند که در بالا به آنها اشاره شد، محیط کاری منفی ایجاد می کنند. اگر کارمنان از اضطراب و استرس رنج ببرند، عملکرد مطلوبی نخواهند داشت. از جنبه های یک محل کار بد می توان به سیاست های متناقض، جانبداری و عدم حضور مدیریت اشاره کرد.

راه حل

برای جلوگیری از این اشتباه بزرگ مدیریتی، سیاست ها را ثابت نگه دارید، با همه رفتار منصفانه داشته باشید و از همه مهمتر “حضور” داشته باشید. صرف نظر از سطح آنها، با کارکنان خود تعامل داشته باشید. وقتی مدیران حضور دارند، در واقع نشان می دهند که کارکنان را برابر می دانند. تصمیم گرفتن با نگاه بالا به پایین، احساس انزوا و نخبه گرایی را القا می کند.

در پایان، اطمینان حاصل كنید كه کارکنان احساس راحتی کنند و می توانند در مورد اموری که از آنها رضایت ندارند به راحتی صحبت کنند. یک فرهنگ شفاف، کار گروهی را ترغیب می کند و احترام و اعتماد متقابل را بین تمام سطوح سازمانی برقرار می کند.

استراتژی CRM و پیشگیری از اشتباهات مدیریتی

در مقاله حاضر، به بررسی اشتباهات مدیریتی رایج در کسب و کارها پرداختیم. استفاده از استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از این اشتباهات و بهبود عملکرد کلان سازمان است.

با اجرای یک استراتژی CRM موثر، مدیران می‌توانند اطلاعات دقیق در مورد مشتریان به دست آورده و رویکردهای هوشمندانه‌تری در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک اتخاذ کنند. این استراتژی نه تنها به بهبود ارتباط با مشتریان منجر می‌شود، بلکه مانع از اشتباهاتی چون نبود اطلاعات دقیق، کاهش رضایت مشتری و از دست دادن فرصت‌های کسب و کاری می‌شود.

جمع بندی

همه ما مرتکب اشتباه می شویم و اشتباه کردن می تواند یک فرصت یادگیری باشد. اما، صرف زمان برای یادگیری نحوه تشخیص و اجتناب از اشتباهات مدیریتی رایج می تواند به شما به عنوان یک مدیر کمک کند تا سازنده و موفق باشید و مورد احترام تیم خود قرار بگیرید.

به شما پیشنهاد می کنیم برای پیدا کردن نقاط ضعف خود و سازمانتان حتما از مشاوره کسب و کار کاسب یار استفاده کنید:

مشاوره کسب و کار رایگان cta

این مقاله برای شما مفید بود؟

به آن امتیاز بدهید.

4.6 از 5 - (17 امتیاز ثبت شده)

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاه کاربران

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
جعفری
جعفری
1 سال قبل

مسلما مدیری که موفقیت نیروهاشو نبینه و یا نشون نده باعث میشه نیرو تلاشش رو برای بهتر شدن کمتر بکنه و به یک حرکت یکنواخت ادامه بده

پگاه جلالی
پگاه جلالی
پاسخ به  جعفری
1 سال قبل

👍

یغمایی
یغمایی
1 سال قبل

مدیر سابق من شخصی بود که برای کوچکترین درخواستهاش با لفظ خوب و احترام میگفت و همیشه بین نیروهاش قابل احترام و عزیز بود

پگاه جلالی
پگاه جلالی
پاسخ به  یغمایی
1 سال قبل

بسیار عالی
متسفانه بیشتر مشکلات مدیران با نیروهاشون به دلیل عدم مدیریت درست منابع انسانی از سمت مدیر هست. مشاوره مدیریت و رهبری خیلی میتونه به این مدیران کمک کنه.
گاهی رفتار بد ناشی از عدم اطلاع و ناآگاهی هست و مدیران باید مدیریت منابع انسانی رو اموزش ببینن